Yus Design 2008 Allright Reserved

Teka Teki: Bila Murid Tanya Cikgu Perlu Apa?

Sekadar Hiasan Semata Mata Sahaja.

"...tp lau sampai tahap buat note di dinding2 suci..emm itu gaya pesakit jiwa mceritakan prasaan nya...cian." Cikgu Izati menerangkan kepada muridnya dengan cara paling positif sekali bercampur emotif. (cian: kesian).

"betul ba ada sy tebaca dlm buku ttg masalah mental/sakit jiwa...salah satu ciri yg tsenarai pesakit shczofremia nie..sukak buat contengn spt tu.." tambah Cikgu Izati sambil mencekak pinggang.

Oh Begitu .. Schorxefemia.. Bukan Vandalisme kah namanya tu Cegu? Bagaimana pula dengan Grafitisme? Apakah semua orang ini juga ada masalah mental atau masalah jiwa?? Bagaimana pula orang yang menceritakan perasaannya dengan menconteng pada kertas, pokok atau batu misalnya.. Adakah ia juga disebabkan oleh masalah mental atau jiwa yang sakit? Tidakkah semua manusia mengalami masalah ini.. samada serius atau tidak.. disedari atau tidak...

Contengan yang saya masksudkan: "alaa cam gambar hiasan tu laa.." Kata Cikgu Izati. Sambil tangan beliau menunjuk kepada contengan "What is A Fart?". Bukan contengan yg tidak ber"isi" yang bermotif untuk merosak.

Bagaimana pula dengan Pak Aji Samad ?

Dalam konteks ini, bagaimana pula masalah mental atau sakit jiwa ini menggembleng atau memainkan peranan terhadap kreativiti seseorang inidividu? Sebagai contoh,bukankah da Vinci, Einstein, atau inventor lain cthnya, di kata mempunyai masalah mental, sakit jiwa atau tidak waras..tetapi mengapa karya/ciptaan mereka diagungkan? Mengapa pula digunapakai atau dijadikan panduan?

Shczofremia, hanya istilah kepada seorang pesakit yang dicipta oleh orang intelektual seperti Doktor atau Propesor barangkali. Golongan ini hanya berpendapat bahawa pendapat mereka sahaja yang betul berdasarkan kajian(angka, statistik, mengikut bidang msg2) yang dilakukan, dan pendapat orang lain salah.

Adakah kita patut menerima dan memberikan sepenuhnya KUASA AFIRMASI itu kepada mereka? Layakkah? Mengapa pula?


Hakikatnya golongan ini tidak mahir berfikir luar kotak, seperti saya contohnya. Hahah :).. idea dan persepsi mereka tidak luas, hanya tertumpu pada satu konsep. Saya juga boleh menjadi seorang intelek dengan membaca buku dan buat kajian berdasarkan buku atau lebih senang masuk Universiti ambil Phd lah..


Harap Cegu dapat menjawab persoalan/kemusykilan saya ini, mengikut gelombang positif otak Cegu kepada murid baru Cegu ini.
(saya bukan murid yang berlari sakan membawa botol air milo ketika waktu pulangan.. :))

Sesiapa juga dialu-alukan memberikan jawapan, atau pandangan, terutama golongan intelektual seperti Doktor atau Propesor kerana saya rasa saya juga ada sakit jiwa. Jiwa Kusut barangkali. Siapa tahu ada penawarnya?

Sekian, Terima Kasih.
p/s: Teka Teki: Bila Murid Tanya Cikgu Perlu Apa? Siapa Jawab Betul Saya Bagi Hadiah Misteri..

13 Comments:

  1. Ez@tY said...
    What is a fART...ketika baca...sy terbayang dinding sekolah yg di conteng...justru itu, otak sy keliru lalu menafsirkanya dgn cara yg negatif...

    tujuan asal tu..sbg peneguhan negatif spy golongan yg suka membuat contengan d tempat yg tidak betul..supaya ada rasa tsentuh utk tidak mengulangi prilaku yg tergolong dlm vandalisme...kerana perlakuan tu blh dikaitkan dgn msalah mental/sakit jiwa..

    ilmu sy hanya ada panjang sejengkal..maka itu kreadibiliti sy mana la layak mmbuat komentar utk memperkaitkan..
    smua golongan yg membuat contengan (selain dr dinding suci) sbg pengidap sakit jiwa..

    namun begitu..mgkn ada kategorinya yg perlu kita sedari..(rujuk la yg betul2 pakar..sbb sy hanya la guru jahitan yg kurang faham kebanyakan fakta mmandangkn kcenderungan sy mggunakn otak sblh kanan)

    scra pribadi bagi sy grafitisme bukan vandalisme ..apa lagi schzo.. kerana ia tidak bersifat merosakkan...(saya pencinta seni..wajar saja sy menghalalkannya..wlpn ia d buat pada dinding ruma sy)..namun penerimaan ini (grafitisme) mungkin berbeza mengikut sosiobudaya yg berbeza...

    jangan la kerna smata-mata org2 spt da vinci & albert einstien di katakan sakit jiwa & kurang waras...kita memilih utk jd tidak waras sama..mreka tu genius..jd pandanglah mrk dr perspektif yg adil..

    kes kuasa afirmasi tu...baik d amalkan utk mengatasi gangguan fikiran yg negatif & tekanan perasaan..(spt yg sering sy alami sblm ini)...pengamalannya baik utk menarik perkara2 positif..dgn mengawal pemikiran yg negatif..

    ....sekiranya betul cara amalan..insyaAllah blh membina kecerdasan emosi (EQ) & menjauhi perlakuan yg menyimpang..perkara ini jg la yg ingin sy terapkan pd pelajar2 sy d sekolah..

    untuk tahu lebih lanjut..mugkin elok berkunjung ke blog minda taqwa/cahaya akal..

    jawapan sy utk teka teki:
    ..Cikgu perlu jawab apa yg ditanya murid mengikut zamannya...
    sekiranya silap..maafkan la.."cikgu juga manusia"heee peace
    halim said...
    What is a faRT?!...erm aku pon dak tau ya whats its..mmg si negatif lah kalau si penconteng dinding dengan teksual yang berbaur "aman bodok berak dalam celana"..mungkin penuguhan negatifmu adalah kerna kau seorang guru yang sering melihat anak2 murid menconteng dinding kelas..walhal kalau disuruh buat cerpen semuanya failed..marah lagi su cekgu kan..

    grafitisme mmg halal kerna dia adlah seni yang bukan vandalisme.mmg penerimaannya kurang disukai ramai kerna aku fikir merek a melihat asal spray,paint pada dinding adalah vand dan mengotorkan tembokknya..

    walaupun dikatakan vince kurang waras namun ia ttp menjadi ikon si seni..

    kes kuasa afirmasi tu...baik d amalkan utk mengatasi gangguan fikiran yg negatif & tekanan perasaan..(spt yg sering sy alami sblm ini)...pengamalannya baik utk menarik perkara2 positif..dgn mengawal pemikiran yg negatif..copy by Ezaty..penat mau ulas..
    halim said...
    Jawapan teka teki:Cikgu mau kamu bijak..ya kah yus
    Yus Design said...
    Eh! Owh.. Erm... Hah!?? Ohhoo!!
    Urmm.. Otak Kanan?? Owh.. tekanan perasaan??..Eh! Eh! cahaya akal?...(sya tidak tahu macamana ingin mula..!!)Maaf jika respon lewat sikit pasal pomat PC. Rosak!)

    Ok! Beginilah.. What Is A Fart.. Itu gambar dari posting bertajuk "Bodoh, Bangang,Sial.." Nyata sekali memang negatif! Picisan, mcm marah2 bodohlah bgitu! Marah pun mau tuliskah? Apalah!! Itu tersurat..

    Mgkin kerna saya menulis guna otak kiri,jadi jika otak kanan yg baca? Maka begitulah suratannya..

    Mgkin sebab "konon" saya seorang romantisme yang rebel terhadap ruang lingkup disanasini. Seorang yang "konon" edukat bin intelek diluarsana tidak bisa menerima
    'rasuah' saya.

    Mungkin kerna saya kurang ilmu dan juga IQ, mereka yang 'tinggi ilmunya' tidak boleh menerima 'bakat' itu adalah 'anugerah' dari Tuhan. Sebanyak manapun ilmu pasti tunduk dengan satu BAKAT..(mahu dihurai..?)

    Tapi apa yang pasti dan nyata sekali.. saya bukan orang bercambang & berambut putih dlm
    gambar diatas. Walau 'batuk' sekalipun suratannya orang akan menilai juga siratannya..

    Dan yang kurang nyata dan kurang pasti, saya hanya orang yang berjanggut & berambut hitam yang sangat malas dengan keindahan dalam sebuah romantisme, argh!! roman picisan lagi.

    Seorang pelukis yang menterjemahkan idea atau perasaan dengan bermain-main dengan warna
    dan berus diatas kertas, untuk dinilai, dihayati,dan dipertontonkan kepada manusia itu
    dinamakan Karya SENI. Bagaimana pula jika orang itu menterjemahkannya dengan bermain
    kata kata dalam bentuk teks? Atau bermain dengan font dalam sebuah komputer? Syok

    sendiri? Cetus minda? Merosakkan akidah? Gila pangkat? Rosak Bahasa? Ideologi? Isme2?Cari duit? Cari cewek? Hobi? Sukeeee sangat? gila glemer? gatal tangan? Perjuangan? minta perhatian atau Minta puji..?? Yang pasti sedar atau tidak? ia akan bersatu menjadi

    satu diatas nama SENI kononnya..Penilaian?? Pengisian?? Yang menjadi mangsanya nanti?

    Hanya penghidap sakit jiwa yang tahu.. tidak perlu pergi jauh2, ruang lingkup itu ada disitusanasini..

    Terpaksa dipendekkan, takut nanti keluar tajuk! Yang paling takut bila 'tune' dia mari melekat! Lagipun sudah telat, badanpun penat.

    "Bodoh, Bangang, Sial.." bukan seperti yang tersurat. Apa yang tertulis sebelum perenggan ini umpama 'marah bodoh' itu.. Lukisan itu dibuat selepas pertemuan terakhir dengan pelukis itu. Siapa yang mengerti padanya?

    Apa perbezaan orang seni bila menghayati seni dengan orang yang hanya meminati seni menilai seni? Yang tidak minat dan hanya minat pada politik pula? Apa pula kaitannya??

    Ada pula yang merasakan yang tersurat itu ditujukan padanya... Bila Cegu bagi kritikan yang keluar topik dan diselit provokasi berdasarkan pada tajuk dan gambar itu? Saya menafsirnya dengan ilmu semiotik..

    Bah.. Nantilah sambung.. Penat!! Ustaz juga manusia...

    Jawapan yang cikgu bagi semua saya hargai sebagai anak murid yang jujur dan menghayati dengan teliti setiap hurufnya walaupun ada yang kurang.
    Yus Design said...
    Untuk Encik Halim pula.. da Vinci bukan Vince.. itu juara AF 1...

    "Shhhtt....Jangan terlalu emosional! Jaga Budi Bahasa.. Kau tu reporter..Dia ni Cikgu.. Ko ndak tau kah?? Cikgu ni Pembina Negara Bangsa... Ko taukah maksudnya tu?? Macam Bangsa Bugis, Bajau, Jawa...kalau Reporter pulak bina apa??"

    MAAF!!!
    Jawapannya teka teki semua salah.. Hadiah misteri dibawa ke minggu depan ..

    Bila Murid Tanya Cikgu Perlu Apa? Cikgu perlu tanggung walau dengan apa pun jawapannya... tahu atau tidak tahu, betul atau salah, Cikgulah yang tanggung jika bengap anak muridnya.. kerna itulah dinamakan TANGGUNG JAWAB...

    Cikgu Juga Manusia..

    Betulkah Cegu??

    Sekian Terima Kasih.

    ..Cikgu perlu jawab apa yg ditanya murid mengikut zamannya...
    Ingin tahu maksudnya???
    Yus Design said...
    Eh.. Encik Halim kau perasankah nie???

    ....negatif & tekanan perasaan..(spt yg sering sy alami sblm ini)....

    Itulah sebabnya! Bukan pasal anak muridnya conteng dinding.. Itu kalo kelas tadika mungkinlah jugak!

    KUASA AFIRMASI tu ..
    rasanya disebabkan gangguan EMOSI.. Ko rasa cegu ni di sekolah garangkah?? Sebab selalunya kalo Cegu yang ada masalah EMosi ni akan jadikan muridnya mangsa keadaan...
    Ez@tY said...
    oh terima kasih kerna mnyedarkan…

    sepertinya sy ni..
    lagak si buta yg cuba melakar seekor gajah hanya dengan memegang ekornya…
    menyentuh seni dr sudut yg sempit…sehingga menjengkelkan seseorg pastinya…

    Bila tdk sealiran..wajarnya ada konflik dsitu…bila d tahan2 dgn cara yg teramat sopan sekalipun…konflik itu tetap ada…seperti kentut juga..

    Dalam keadaan kelas: Bila sy Tanya pelajar…adakah kamu faham…ada empat jangkaan konklusi yg slalu tercetus dlm fikiran sy…satu: pelajar faham, kedua: pelajar tidak faham, ketiga: pelajar kurang faham dan keempat: pelajar salah faham…

    Dalam keadaan sekarang…Tak sangka.. sy jatuh kumpulan keempat dlm menjawab pertanyaan si pelajar…jadilah sy spt si guru yg syok sendiri….

    Kesian pelajar nie…sy tdk dpt melayan pertanyaannya dgn ilmu yg lapuk…sy silap masuk blog nie…sebab sy sptutnya pergi ke blog yg membantu sy memperbaiki & menguruskan emosi sy mudah kusut..

    nanti tak pasal2 ada plak yg jd mangsa emosi sy…..

    Oh nak bergosip prihal guru yg beremosi yaa…

    Elok sangat la tu…d sini sy bg sikit gambaran…

    Beremosi tu sangat wajar & normal d kalangan guru bengkel seperti sy… bagus juga gambaran jika sy ni digayakan sbg seorg yg garang dan beremosi…sy suka..ada gaya guru bengkel… ini la watak guru yg sy ingin sy perteguhkan..(sebab sebelum ni ada pelajar yg minta sy marahkan mereka selalu…iskh…iskh)

    Tekanan dtg dlm pelbagai hala..Bila tidak tahu menguruskan tekanan…emosi memang kacau…macam tahan kentut jg.
    mendekati beberapa ilmu EQ seperti kuasa ifirmasi.. bagi sy boleh membantu....tak kisahlah sekiranya ada pihak yg memperlekehkan…

    Mau tau garangnya sy…oh kenalah cari dan tanya pelajar2 sy..mungkin perkhidmatan si wartawan boleh digunapakai…

    Maksud menjawab pertanyaan pelajar mengikut zamannya…

    Guru mengajar ( mendidik& membimbing) dengan menjawab pertanyaan pelajar dengan menyesuaikan dengan gaya hidup semasa pelajar…meniru anjuran nabi junjungan kita jg..yg menasihati ibubapa yg ingin mendidik anak perlu la sesuaikan dgn zaman si anak bukan merujuk zaman si ibubapa dulu2…( kira tanggungjawabla tu)..

    Maaf zahir Batin
    ok ..peace & bye
    Yus Design said...
    salah faham, kurang faham, atau tidak faham..??

    Yang pasti Cegu sudah marah..
    Maafkan saya cegu!

    Peace!
    halim said...
    Ala cegu dak marah lah tu..just feedbacak untuk kau gak tu...

    Yus Design Berkata..

    Untuk Encik Halim pula.. da Vinci bukan Vince.. itu juara AF 1...
    "Shhhtt....Jangan terlalu emosional! Jaga Budi Bahasa.. Kau tu reporter..Dia ni Cikgu.. Ko ndak tau kah?? Cikgu ni Pembina Negara Bangsa... Ko taukah maksudnya tu?? Macam Bangsa Bugis, Bajau, Jawa...kalau Reporter pulak bina apa??"

    MMg bukan si Vincent Chong si Plukislah.Hehehe aku emosi kah.erm dak bha.."Maafkan saya cekgu saya janji dakkan buat lagi"..(tapi aku tetap kenak injut50x, berjemur diluar dan berdiri atas meja).


    Ez@tY berkata...
    oh terima kasih kerna mnyedarkan…

    sepertinya sy ni..
    lagak si buta yg cuba melakar seekor gajah hanya dengan memegang ekornya…menyentuh seni dr sudut yg sempit…sehingga menjengkelkan seseorg pastinya…
    Bila tdk sealiran..wajarnya ada konflik dsitu…bila d tahan2 dgn cara yg teramat sopan sekalipun…konflik itu tetap ada…seperti kentut juga..

    Konflik??..erm konflik bagaimana..hohoho rasanya jangan ada kejengkelan lah ya..aku rasa cegu dak lah menyentuh seni itu dr sudut yang sempit..apa yg ku nampak cuma menegakkan keadilan dan pandangan peribadi..lantas si SESEORANG itu merasakan ia adalah satu anjakan paradigma..eh ya kah..dak tau lah..kerna aku bukanlah pengamal seni seperti kalian berdua..

    Ez@tY berkata...
    Mau tau garangnya sy…oh kenalah cari dan tanya pelajar2 sy..mungkin perkhidmatan si wartawan boleh digunapakai…

    Kalau aku berkidmat untuk cikgu, aku akan berkhidmat untuk semuanya.Guru mmg garang dan tidak dinafikan lagi.Sebab tadi aku kena injut50x berdiri atas meja dan jemur diluar..Tapi kalau sudah mau belanja makan erm rasanya dak la garang..hehehe...
    kenapa aku bilang garang?Ezzaty word-->Beremosi tu sangat wajar & normal d kalangan guru bengkel seperti sy… bagus juga gambaran jika sy ni digayakan sbg seorg yg garang dan beremosi…sy suka..ada gaya guru bengkel… ini la watak guru yg sy ingin sy perteguhkan..(sebab sebelum ni ada pelajar yg minta sy marahkan mereka selalu…iskh…iskh)..hehehe kan peribadi jugakan cegu..


    p/s :aku tidak la seni sesenior or junior seperti kamu.jadi komen yang aku beri ni daklah membahaskan kesenian yang arte2..mungkin follow dengan apa yang kamu komen..itu jak yang termampu..

    lagi p/s: rasanya si Yus ni mmg unik teks yang di teksualkannya disini.pada pemerhatian ku lah..erm cara style pnulisan seperti menghentam lawan tapi apa yang aku dapat ia hanya BENGANG DENGAN KEADAAN SEKELILING..ya kah YUS..
    dan cegu memberikan komen juga mengusulkan komen yang diberkan dalam bentuk???...eh sapakah aku untuk memrhati?????..itu jak lah..

    Maaf is wrong
    dolaque said...
    uiiii yus....
    mcm d sabindo square jak tu..kakakaka....
    deennasour said...
    FART!
    first time aku baca pasal fart. sebab sebelum ini mata aku tgk ART.
    aku just tgk F for Fu**. *hu.

    tapi jgn salah anggap, aku tak kata art is FU**.
    intro je bro!

    erm fasal orang yang menconteng dinding itu [grafitisme] ialah orang sakit jiwa. aku kata YA!

    sebab aku pernah bersua muka dengan seorang pesakit jiwa atau dia menyatakan dia tidak gila tetapi berpenyakit akut kemurungan yang sudah punya sijil "boleh" bunuh orang, maksudnya, kalau dia bunuh orang, sijil itu sebagai penolakkan untuk tidak dipenjara kerana sakit otak!

    pa pulak kena mengena dengan sakit jiwa dan grafitisme. owh ya, sememangnya ketika pergi mendapat rawatan, si pesakit akut kemurungan tadi bagitahu aku, setiap kali berjumpa doktor, doktor akan menyuruhnya menconteng kertas. atau melukis satu garisan di atas kertas. menconteng.
    maka kiranya kalau contengannya bercelaru berseni2 konon, jiwanya tertekan gila. sama lah dengan orang2 grafiti itu.

    adakah aku menjawab soalah? owh tidak~ saje jerk2. buang bosan.
    sebenarnya aku mencari definisi sebenar pop art dan vector art. tersinggah pula kat sini.
    Yus Design said...
    wah..!! banyak konflik dengan pelbagai terminologi melalui perbedaan ideologi tercetus tatkala art, fart@kentut, grafitisme, dan emosi digabungkan menjadi satu kronologi sebuah tulisan picisan bertajuk: Bodoh,Bangang & Sial...

    Dari kuasa afirmasi, sakit jiwa, sosiobudaya, pemikiran intelek,tekanan perasaan, salah masuk blog, ulasan wartawan, sehinggalah sabindo square..

    Terima Kasih atas respon kalian... Respon kalian adalah ilham buat saya..
    Buat Cegu jgn cepat kecik hati.. tak terniat melukakan hati Cegu jauh sekali untuk menggurisnya melalui gosip.. Jika begitu saya mintak maaf..

    Buat Encik Halim.. terima kasih juga.. kamu mengulas tntg apa sbnrnya? Seperti wartawan hiburan gayanya.. Tahniah!

    Dolaque, benar itu di Sabindo Square, tempat si Sepol berungkus lumus bermain papan luncur.. hohoho!
    Yus Design said...
    Buat Encik Deenasor.. Hahaha :). Orang itu ada kad merah yah? Mujur x dibuang padang lagi.. cuma tertanya2 bagaimana kamu tahu tntng itu.. samada kamu ditahan dlm satu wad yang sama atau..

    heheh..jgn marah.. itu intro je Bro!!

    untuk tidak mengecewakan kamu sedikit tips tntang Pop Art dan Vector Art.

    Dalam sejarah seni, Pop Art adalah gerakan seni yang muncul tahun 50an.. Seperti muzik Pop Balada.. Artworknya cukup mudah difahami.. Pelopornya Andy Warhol.. Poster Che Gueevara adalah cth ikon Pop Art paling top hingga kini..

    Vector Art pula?? Heheh.. 7 tahun lalu(2003),saya mengenal Vector Art melalui Pop Art lalu jatuh cinta pada Vector Art..

    Begitulah juga munculnya Vector Art kerana pengaruh Pop Art. Asalnya Clip Art, ketika perkembangan dunia Grafik(GUI) ia ditukar menjadi Vector Art, kerana formatnya beralih daripada pixel kepada vector..

Post a Comment



Catatan Terbaru Catatan Lama Laman utama