Yus Design 2008 Allright Reserved

Owh! Indie..

Sebagai seorang pemerhati bebas yakni seorang permerhati 'indie' yang hanya mampu berkata-kata sahaja, hanya bisa berkata: Owh.. Indie!! Samada indie itu adalah jenisan bunyian, genre, sub-budaya, golongan/kelompok pemuzik, underground, mainstream, arus perdana, arus waja, atau industri samada industri hiburan atau industri kecil sederahana (IKS) dan pelbagai lagi istilah yang saya dengar dan baca.. Bagi saya pula, sebagai seorang pemerhati 'indie'(bebas), indie itu hanyalah cop atau label yang deperakukan, diperuntukkan, dikontrakkan, ditenderkan kepada mereka yang chenta, yang suka, yang berminat, yang mahukan cop itu atau label itu daripada pihak tertentu atau tidak tentu seperti 'sindri juga mau kasi'. Ia samalah juga seperti ubat gigi, walaupun ia Darlie, Fresh and White, Sensodyne, kita tetap memanggilnya Maggi.. Opss! Silap Colgate. Tiada siapa yang marah, orang Darlie tak pernah marah dengan orang Colgate janji kekalkan gaya mutu dan keunggulan agar tetap disukai ramai kerna hanya pengguna yang berhak menentukannya samada berminat atau tidak minat. Ini strategi.. strategi perniagaan. Harus difahami..

Jika anda seorang yang memerhatikan perkembangan muzik dengan tidak hanya menggunakan telinga tetapi juga mata hati samada didalam atau diluar sana, perkataan ini telah lama wujud (DIY) mengalir dalam dunia muzik namun arusnya saat ini terlalu deras disebabkan kecanggihan teknologi (internet, software, download, upload.. blogspot..). Ini juga strategi.. strategi perniagaan. Perniagaan itu sebuah perusahaan. Perusahaan itu memerlukan industri. Industri apa? Industri Muzik yang dikategorikan sebagai Industri Hiburan. Fear Factornya: duit X-Factornya: kantung keuntungan. No money, No talk!! Wajib difahami..


Ini sebuah kisah, sebuah band yang menggelarkan diri mereka 'local indie band' ingin bermain diatas pentas yang sama dengan 'top indie band', tetapi malangnya tidak dibenarkan kerana sistem tidak dapat membantu walhal penganjur sudah berusaha sedaya upaya membantu. Dengan rasa keciwa terdengar suara salah seorang dari mereka:
"Kami bukan artis, kami cuma orang Tawau yang ingin menghiburkan orang Tawau..."
Saya cuma bisa berkata dalam hati : "Owh.. Indie!!" Lihat dan dengarkan mereka disini. Usaha ada itu bagus sekali, tapi sampai mana mereka boleh pergi dengan 'pemahaman' ini..? Mungkin juga 'suara' ini..? :"Gua support lu olang jangan lisau!" Pelangiku kau lah inspirasiku...

Apa beza budak indie dengan budak shuffle (safel) pula? Tiada beza! Dua dua pun budak budak.. suka bising bising, suka marah marah, suka gaduh gaduh, suka tunjuk jari tengah, suka suka hati, seperti saya Budak Kusut, suka kutuk sana sini, suka bersuka-suka. Budaklah katakan..

Yang diacungkan jari tengah..

Selain dari perkataan : hebat, best, gegar, mantap, rock habis, paling indie dll yang digunapakai untuk mengistilahkan konsert ini, (lihat disini dan disini), saya cuba mencari istilah songsang untuk mendifinasikan perjalanan sebelum dan selepas konsert tersebut. Ini rasanya sesuai..

Optimisme: optimistik dan pesimistik!

Optimisme ialah sebuah doktrin atau kepercayaan yang semuanya adalah cantik belaka termasuklah yang buruk, yang paling tidak baik itu adalah yang terbaik , dan yang betul itu adalah tidak betul. Manusia yang bersikap optimis pula ialah manusia yang selalu meletakkan harapan yang tinggi dalam setiap perkara yang dilakukan(rujuk: optimisme). Pesimis pula ialah manusia yang tidak pernah meletakkan harapan yang tinggi dalam setiap perkara yang dikerjakan kerana terlalu mudah putus asa dan cepat benar kechiwa.(rujuk lagi:optimisme)
.

Buat mereka yang mencetak rompak tiket tersebut, saya tahu kamu budak indie yang mengenali dan bijak menggunakan teknologi... ke'indie'an anda telah membuatkan 'orang dalam' yang mulanya optimis menjadi seorang yang pesimis sekali. Akibat kepeseimisan itu saya juga menjadi yang tersangka.. Kechiwa.. Owh! Indie!!

Nota Indie : no siri master copy tiket klon : 2089, lalu diputar dipusing sehingga 900 keping.. Fuh!! Bayangkan kalau dijual RM10 sekeping jumlah bersih RM9000 satu malam!! Malam itu aku dapat cuma 16 keping, 900 keping itu aku tahu keesokan harinya oleh 'orang dalam..'Fuck Off! Swhit!!

9 Comments:

  1. Ez@tY said...
    Optimisme: optimistik dan pesimistik!

    Tawau - Rompakan tiket ciplak besar-besaran telah memberi peluang golongan-golongan manusia yg kurang berkemampuan dari segi ekonomi, rasa empati mahupun moraliti, dapat menikmati dengan jayanya sebuah konsert secara real crowdead- haru biru- kehijauan.

    Perkembangan ini telah menjadikan golongan penjenayah tiket ciplak berhasrat mengatur strategi yg lebih mantap pada masa akan datang memandangkan modus operandi mereka telah dikenal pasti oleh pihak yang berjasa.

    Bila kejayaan besar dicapai oleh pihak yg tidak berjasa, impaknya jelas kelihatan dalam bentuk ala graffiti = Kechiwa= sebagai kesimpulan rasa dari pihak-pihak yang berjasa…

    Walaupun sedemikian rasanya, adaptasi dari perkembangan ini diharapkan tidak mengecutkan usaha yang telah diusahakan oleh pihak-pihak berjasa pada masa mendatang untuk mengekalkan konsert @ Tawau tetap ada.
    sankai said...
    cakap support local scene, support local band, tapi....

    tanya diri sendiri indie ka kamu.??
    Sungha said...
    Ezaty tuju pada sapa tu haaa? jangan tuduh tuduh haaaa..sabar la haaaa..sudah takdir haaaa..apa boleh buat haaaa..lain kali ada duit baik derma ruma anak yatim haaaa....hahahahaharamjadahtulllaorgygmencetaktikettukesiankesiankesiannnn...
    Yus Design said...
    Cegu Ezaty,
    Ulasan ala ala news paper cukup memberangsangkan dan mengesankan diadun penuh klasik menurut kajian semiotik yang drastik sekali..
    Shabbas Namaste..
    Yang Berjasa cuma mampu terkenang-kenang.. kechiwa kerana yang tak berjasa sudah menang..

    Ada memang ada, tapi yang sudah ada pasti takkan ada lagi..

    Sankai,
    Jika saya tanya diri saya sendiri,
    Saya memang 'Indie', bebas walaupun terbatas.. 'Indie' jika didasari, umpama dasar penswastaan.. tidak terikat dengan 'orang besar', hakikatnya ada orang yang mengaut untung besar.. ada juga untung besar yang dikaut oleh orangnya..

    Itu jika saya tanya diri saya sendiri.. Persepsi saya.. Kontrasepsi "kamu" bagimana pula..??

    Sungha..(Hasung, Ahgnus??)
    Berapa banyak Haaa lah..

    Cegu Ada Pigi Kah?? Kah tgk AF??
    :)
    sankai said...
    erkk..

    kamu itu merujuk kepada kanak-kanak yang memakai seluar kecik dibawah lalu mendabik dada berkata aku adalah budak indie..
    halim said...
    kekekkee
    Ez@tY said...
    sungha..haaah..

    Itu d tuju pd hala yg dtuju
    dan menurut keterangan dari Insp.Sahab..tiada tuduhan berasas dbuat setakat ini..

    betul la..lau dah berduit tu,umban2 & cukai2 kan la ke jln itu ini..


    Yus..
    C cegu tidak bjaya dtg sbb org pentingnya amat tdk chat..:-(
    emm AF? -ndak la.
    halim said...
    KALAUlah BUKAN KALAU..
    Yus Design said...
    CikSankai..
    Ya saya paam.. tntg 'KAMU' itu..
    Saya cuma sekadar ingin membuat input dan mencari outputnya...
    Supaya bisa dengar stereonya,
    Bukan cuma monosound saja..
    Nanti kita sama sama bisa dengar
    Surround Soundnya.. HooHoo :)

    Halim..
    Apa kes ketawa ??

    Cegu..
    Owhh! Orang penting memang sangat penting untuk sihat walafiat supaya kita bisa lebih berjaya..

    AF apa cer?? Siapa tesungkur??
    Tranformasinya Bagaimana..
    Sabtu ni tak bleh miss nie!!

Post a Comment



Catatan Terbaru Catatan Lama Laman utama