Yus Design 2008 Allright Reserved

Bahasa Tali Kasut

Hidup ini punya sejuta warna, tak hanya hitam dan putih... begitulah adanya. Apa yang kamu yakini sebagai sebuah kebenaran, mungkin bukanlah sebuah kebenaran buat insan yang lainnya..Shine On..!! Lets make harmony for a better future..Buat harmoni untuk bumi ini, jadi lebih indah untuk anak kita... (Dewa19-Shine On)

Kasut tanpa tali kasut, umpama jasad tanpa nyawa, nyawa tanpa harga, harga tak bisa berdiri.. begitulah agaknya.. Sempurnanya sifat sebuah kasut disaat kedua hujung pangkalnya bertemu 'jodoh' setelah dimasukkan kepalanya ke dalam lubang lubang yang penuh liku liku hingga sampai kemuncak 'klimaksnya' lalu diikat dan disimpul dengan erat, untuk keselesaan si pemakai kasut. Proses ini dinamakan jalinan, dan jalinan inilah yang akan mewujudkan keharmonian.

Begitulah juga manusia, menciptakan keharmonian menghasilkan anak..
Dijalin dengan rasa kasih dan sayang, namun wajib diikat dengan ikatan yang digunakan untuk mengeratkan silaturrahim. Bukan untuk keselesaan sipemakai sahaja. Takut jadi macam Pampers, lepas pakai buang.

Prinsip Keharmonian ialah salah satu prinsip dalam ..... (???)

Yang baik itu adalah yang terbaik, yang bagus, yang ok, yang cantik, pokok pangkalnya semua yang baik itu positif. Yang tidak baik itu pula adalah yang tidak bagus, yang buruk, yang hina, yang keji, pokok dangkalnya semuanya negatif. Yah, negatif (-) tolak tepi, buang ke laut!! Inilah simptom pemikiran kita yang sudah menjadi wabak yang ditakuti akan menjadi penyakit yang bisa membunuh daya pemikiran kreatif yang produktif!!

Ketahuilah Hidup ini Indah penuh warna bukan hanya hitam dan putih saja..
ada merah, biru, ungu, hijau, cyan, magenta, merah jambu, biru marin, oren paprika, cokelat susu, hijau muda, biru tua...yang putih tak selalunya suci, yang hitam tak semestinya gelap, kadang kadang ada gaya, ada mutu, ada juga keunggulannya.

Simpulan Kusut Bahasa Kasut
BURUK KASUT TETAP PUNYA LAKU LAGILAH,
BURUK LAKU TAKKAN LAKU PUNYALAH !!

Kenapa ??

Be Cont.

Saya Bukan Kasut, yang dipijak untuk keselesaan mereka yang ingin merasa selesa. Umpama buah kepayang, dimakan terhuyung hayang, dibuang sayang.

6 Comments:

  1. Ez@tY said...
    Oh tali kasut-terkenang artwork kawan saya ANAI-MAH, katanya ia simbolik terhadap sebuah perjalanan..

    kasut tanpa tali kasut..ahh bukan semua kasut punya tali..agaknya ..adakah ia sempurna sifat.? ..apapun ia tetap kasut jg..mau tak mau bila diguna pasti dipijak akan…sebelum layaknya ia dibuang…atau dijadikan khazanah manis.

    warna2 adalah hiburan hidup, ia adalah anugerah, pada diri ini,warna2 itu satu karya perasa hidup yg pastinya bukan setakat hitam & putih ..justru harmonislah hendakNya..
    Ez@tY said...
    Yang baik itu adalah yang terbaik, yang bagus, yang ok, yang cantik, pokok pangkalnya semua yang baik itu positif. Yang tidak baik itu pula adalah yang tidak bagus, yang buruk, yang hina, yang keji, pokok dangkalnya semuanya negatif. Yah, negatif (-) tolak tepi, buang ke laut!

    Momokan ini: mbuat sy percaya
    Disebalik yg terbaik pastinya tercalit kejelekkan, begitu juga sebaliknya…maka ada kalanya kita perlu melepasi batasan kebiasaan itu.
    Yus Design said...
    Lahirnya nama kasut kerana talinya, jika tiada tali maka ia dinamakan capal, sandal, dan selipar jepun. Kemudian barulah muncul kasut tanpa tali, yang awalnya dinamakan kasut kungfu, kemudian digayakan lagi mengikut citarasa moden, lalu muncullah kasut kebun, kasut pejabat, tidak ketinggalan juga kasut sekolah pallas jazz. Ia berkembang seiringan dengan perkembangan pemikiran moden manusia..

    Ya.. pemikiran moden barat, yakni pola pemikiran yang bila tidak positip pastilah negatif. Yang jahat dan tak hensem pastilah bukan hero yang wajib hensemboi..
    Yus Design said...
    Jika begini bagaimana hendak menciptakan sebuah 'keharmonian' apatah lagi hendak mewujudkannya dengan hanya dua warna(sisi) sahaja??
    Yus Design said...
    Prinsip Keharmonian adalah salah satu dari 6 prinsip dalam Prinsip Rekabentuk. :)
    cuyz purnama said...
    tali kasut?apakah sama dengan ikatan kasut. .kasut ada bermacam rupa . . tapi apakah kau di dalam kasutmu sendiri. . tips ketika membeli kasut. . adalah belilah kasut pada waktu petang,kerana kaki kita akan mengembang pada waktu petang. . tapi berlawanan pada waktu pagi. .

Post a Comment



Catatan Terbaru Catatan Lama Laman utama