Yus Design 2008 Allright Reserved

Pertandingan Melukis Peringkat Sekolah 92.

Masa sekolah rendah dulu gua paling minat bab pendidikan seni selain daripada pendidikan jasmani, rehat dan loceng pulangan. Bila tau jak cikgu PS yang masuk kelas, gua punya senyum memang sampai telinga.

Bakat gua memang tak dapat dibendung dalam bab lukis lukis ni di peringkat sekolah gua. Tiap kali ada pertandingan melukis memang gua yang menang punya. Selalunya pemenang diumum masa perhimpunan. Belum pun diumum murid murid memang tinguk gua punya. Kekadang ada jugak suara dengki yang cakap "Budak ni lagi yang menang nie.." Rasa macam nak tumbuk tapi gua control, tunduk konon gua tak amik port apa yang cikgu kat depan cakap. Bila di umum gua pura pura tekejut. Dengan bangga gua keluar melangkah barisan, amik hadiah gua, yang kesekian kali.

Tak percaya tanya budak kelas gua.. Tu pun kalo dorang amik port. Sampai ustaz yang ajar alip ba ta dengung dengung pon kalo nampak gua melukis kompom duduk sebelah gua tengok gua lukis.
Tapi bab yang gua paling tak puas hati dia punya hadiah kulit bungkusan jak gempak. Tapi isi ya ampun buku nota, warna kayu cibai, paling grand pun kotak pensel yang dua tingkat. Nak dapat jam power rangers atau game watch yang koboi tembak tembak kat bar tu memang kempunan lah. Sebelum sampai rumah gua memang bukak dulu hadiah tu takut nanti sampai rumah mak gua tanya gua jawab menang melukis kompom mak gua marah. Aktiviti melukis 'underground' gua bakal dipantau lagik. (Mak gua marah gua melukis).

Orang cakap kat sekolah tu memang takda celen lah! Sampai lah satu ketika.. gua dapat surat rasmi siap tanda tangan guru besar dari cikgu yang gua terpilih ke pertandingan melukis peringkat sekolah tahun 92 anjuran Colgate dengan Milo. Masa tu gua derjah 3 Ungu. Surat pun gua dapat by hand dari cikgu gua. Gua tak baca pun surat tu tapi cikgu gua cakap surat tu untuk makluman ibubapa. Lah gua jadi lemah kompom tak kena bagi, tapi bila cikgu gua cakap kalo gua mennag gua kena hantar pulak pi KL. KL ?? Wow... gua cuma terbayang Mahathir ngan Foo Kok Keong dan iklan Kepsi kat TV.

Sampai kat rumah gua tak banyak fikir, gua bagi mak gua surat tu. Yang pertama gua cakap kalo menang gua pi KL. Masa tu dengan prestasi gua melukis gua memang yakin gua boleh menang. Mak gua dengan muka yang tiada reaksi sedikit pun setuju, mungkin sebab semangat bekobar gua yang yakin akan menang punya. Gua cakap kat mak gua tools gua tak cukup mak gua cakap nanti dia belikan. Hat gua riang sampai tak boleh nak makan nasik.

Esok masa hari pertandingan tu, malamnya memang gua tak boleh nak tidur asyik terpikirkan KL, KL KL... macamanalah KL tu yah? Nak pegi naik bas atau naik teksi. Gua nak jumpa badut McD yang macam iklan TV tu, orang cakap dia tinggal kat KL jak. Huhuhu..

Hari pertandingan tu kena hari Sabtu, gua bangun awal sebenarnya gua tak lena nak tidur malam tu, tak sabar menunggu nak melukis dan hari tu juga macik gua ada buat kenduri jadi clash lah dengan acara gua. Mak gua pun macam berat jak nak hantar gua pegi Dewan Masyarakat. Gua datang pakai baju sekolah gua bersama surat yang cikgu bagi dengan harapan mak gua belikan gua tools yang baru: warna kayu Luna 12 batang panjang idaman gua, warna lilin jenama Buncho yang kulit dia warna hitam dengan pensel 2B jenama stabilo beserta pemadam yang tak keluar dia punya habuk kalau diguna.

Sampai kat kedai alat tulis tak silap gua Ko Ming lama. Mak gua turun belikan tools yang gua maksudkan, tapi gua tak dibenarkan turun, duduk dalam kereta jak. Harapan gua terbarai bila apa yang gua impikan tak dapat. Yang ada cuma warna kayu yang jenama bodoh harga mungkin seringgit jak, warna lilin yang 60sen, sebatang pensel yang ada itik itik kat batang dia peraut harga 30sen dan pemadam yang keras, kalau guna kompom dengan kertas kertas sekali koyak.

Chit...

Nanti Gua sambung...




1 Comment:

  1. Ez@ty C Hatibudak said...
    haha...itu kisah dulu..dpt sy rasa jiwa keciwa tu..tp tak perlu la fikir ke blakang sangat..

    macam2 momokan tentang org yg minat seni melukis ni...btentang dgn agama la..bakal jd seniman jalan la...susah mo cari makan la..Nah.. bg kluarga yg blum Xpose..sure heboh tak mo anaknya jinak2 sgt ttg hal yg sekaitan dgn seni lukis nie..mcm keluarga sy la dulu..

    sekarang klrga sy suda faham..dan kini mula menikmati d menyokong minat melukis sy.. yg perna tertanggu dulu..perlu pembuktian br dpt pujuk..hee

Post a Comment



Catatan Terbaru Catatan Lama Laman utama