Yus Design 2008 Allright Reserved

Pertandingan Melukis Peringkat Sekolah 92. (Part 2)

Gua taknak 'tools' itu melemahkan semangat gua yang bekobar kobar. Harapan untuk ke KL masih besar walau badan gua time tu masih kecil. Dengan title Juara Melukis SRK Holy Trinity yang gua pegang gua melangkah masuk dewan, Semangat gua ditambah dengan kehadiran pacik pacik gua yang rock kapak dengan rambut panjang ala ala Amy Search mengiringi perjalanan gua masuk ke dalam Dewan. Cayalah lu pakcik lu orang memang Rock.

Sampai kat meja pendaftaran yang teletak di pintu masuk dewan gua bagi tunjuk surat yang cikgu gua bagi. Lepas daftar nama gua di bagi sebuah buku kertas lukisan dan dibenarkan masuk. Tapi pacik gua yang rock tak dibenarkan masuk. Mungkin terlalu ganas. Masuk dalam dewan bukan sedikit orang yang ada... Macam konsert battle of the band versi budak sekolah rendah pun ada. Tapi yang gua perasan semua peserta bangsa Cina. Tepi cina, belakang cina, depan cina yang kat atas pentas pun cina jugak. Kulit semua putih putih yang hitam pun ada tapi orang India. Mana melayu? Takkan melayu dah hilang dari dunia??

Gua di suruh duduk oleh brader di kawasan tempat duduk yang simen dalam dewan tu. Brader tu pun cina jugak. Kat bawah tu gua rasa kategori lain sebab badan diorang semua besar besar. Kat tempat gua semua size macam gua. Sebelum start MC kat pentas berucap dalam bahasa Cina cin cong cin cong pastu dalam Bahasa Inggeris. Pastu terus start. Lah... nak lukis apa?? Gua bukan paham apa yang di cakap. Nasib masa daftar tadi ada di selit kertas tentang syarat dan tema pertandingan tu.

Mak gua baca kertas tu dan bagitau tema dia : Halaman Rumah Saya dan syarat syaratnya. Kepala gua dah blur bila tengok orang kat sebelah gua guna warna kegemaran gua; warna luna yang kat sebelah lagik warna lilin Buncho yang kat depan pulak guna warna Luna yang kotak dia versi aluminium 50 batang. Gua apalagi tapok tapok tools gua dibalik kertas lukisan. Lagi terharu bila diorang semua kena support bukan saja oleh mak bapak diorang, ada yang satu femili datang hantar anak dia.

Rasanya nak tulis nama pun gua amik masa 5 minit konon nak pikir idea apa nak lukis padahal pikiran dah melayang teringatkan KL yang dah jauh menghilang. Belum pun abis gua tulis nama mak gua bagi idea yang paling...

" Ko lukis jak muka mu situ kasi makan ayam di belakang rumah.. pastu ko buatlah ada gambar ular di semak mo makan ayam tu..."

...yang paling kreatif sekali gua pernah dengar dari mak gua. Huhuhu. Pastu mak gua keluar tinggalkan gua sorang dalam dewan. Gua lagi bengang bila dapat tahu pacik pacik gua yang rock tu datang bukan nak support gua tapi nak amik mak gua tolong amik talam dan periuk periuk buat kenduri rumah macik gua. Tak rock langsung!!

Setengah jam berlalu. Kertas lukisan gua masih kosong lagik. Bukan takda idea tapi macamana gua nak cover kertas lukisan size A3 tu dengan tools yang ada. Pensel gua pakai tekan berabis pun tak keluar pastu patah raut sampai kontot pun tak bleh. Tukar warna pun sama jugak. Last sekali gua guna warna lilin 60sen. Pun sama jugak.. rasanya kalo buat lilin pun tak boleh pakai. Lukis ayam dah tak macam ayam, lukis rumah tak macam rumah, lukis burung yang kejauhan timbul dari celah bukit jak yang ada macam burung sikit.

Gua amik keputusan muhasabah diri.. dalam kebisingan bunyi lagu lagu cina. Gua perhatikan keliling gua. Gua tengok backdrop pentas yang warna warni bertulisan Cina yang gua paham cuma lambang colgate dengan milo jak serta nomor 92. Mungkin sempena tahun 1992. Gua tengok acai spek mata sebelah gua yang datang satu femili, bukan dia yang buat mak dia lukis, bapak dia yang warna. Yang amoi belakang gua yang guna Luna versi cover aluminium 50 batang pulak buat lukisan macam .... 50 batang pensel warna yang dia gunakan 5 batang jak. Chit.. kalo bagi aku kompom KL dekat dekat jak dirasa. Rasa nak curi warna dia pun ada.

Sebelum mak gua datang baik gua hantar lukisan gua. Masa dia datang dia tanya mana kertas lukisan gua, gua cakap dah hantar. Mak gua tanya lagi "Boleh menang kah?" gua tunduk geleng kepala. Pastu mak gua suruh pulang kenduri nak start. Tanpa membantah gua kemas barang gua. Sambil melangkah keluar dewan gua sempat jeling jeling warna Luna versi aluminium 50 batang yang amoi belakang gua guna sambil berkata dalam hati "Ni mesti dia beli di KL nie..."

Masa dalam van pacik pacik gua yang rock bertanya tentang pertandingan tu tapi gua takda mood nak layan, gua anguk anguk geleng geleng jak. Mak gua pun diam jak, mungkin dia paham perasaan gua. Gua duduk tepi tingkap dan gua dapat rasa macamana perasaan Rashid Sidek bila orang bilang dia "Jaguh Kampung."

Pengalaman ni memang gua tak pernah story pada mak gua dan budak budak kelas gua. Bila budak kelas gua tanya gua cakap gua tak pegi pun pertandingan tu! Ada kenduri macik gua!

Fakta : Orang cina kat Malaysia ni lebih menghargai seni daripada orang melayu. Orang cina juga mengajar anak mereka dengan melukis sejak dari kecil untuk mengembangkan daya kreatif, diorang percaya cara ni berkesan kasi kembang otak anak mereka,dan menggalakkan anak mereka untuk belajar seni. Tidak seperti orang melayu yang mengajar anak mereka dengan sifir. Buktinya tak perlu pegi jauh tengok keliling korang sapa yang control 'bidang' nie. Takpun tengok dinding rumah mereka apa yang tergantung dengan dinding rumah kita.


0 Comments:

Post a Comment



Catatan Terbaru Catatan Lama Laman utama