Yus Design 2008 Allright Reserved

Satu Lubang Dua Bola

Bola Golf dan Bola Guli.. Hole in One !!

Minggu ini saya dapati yang saya tidak layak untuk bermain golf. Kecewa juga rasanya. Tapi begitulah hakikatnya. Hidup ini bukan seperti apa yang kita inginkan. Oleh itu, tak dapatlah saya mengenali lebih dalam lagi tentang perkara perkara yang terdapat dalam permainan golf, seperti birdie, double bogey, par, putter, handicap dan lain lain perkara lagi. Tapi perkara ini tidak menjadi masalah, kerana saya boleh belajar sendiri melalui TV, buku dan juga internet.

Yang menjadi masalahnya ialah, saya tidak dapat mengenali pemain-pemain golf yang lain. Sudah tentu mereka semua terdiri dari golongan orang yang bijak, orang berada, orang besar, orang banyak duit, orang banyak kontrak, dan yang paling penting, orang yang bermain golf ini selalunya dianggap umum sebagai orang yang berjaya dan hebat hebat belaka dan perlu dipandang tinggi dan wajib dihormati. Namun tidak kesemuanya, ada juga yang sebaliknya, tetapi seperti kata orang putih - we judge a book by it's cover. Oleh sebab itu, tanggapan umum seperti apa yang disebutkan sebentar tadi memang sukar untuk dipisahkan dengan orang yang bermain golf.

Hebatkan ? Siapa yang tidak mahu dianggap umum seperti begitu..? Biar bengap macamanapun, umum tidak akan pernah berani untuk mempersoalkan tentang kebengapan itu... Biar hidup susah, tetapi tetap juga dianggap orang yang senang. Biar rendah, tetap juga dipandang tinggi. Biar penipu, tetap juga dihormati. Sebegitulah umpamanya. Lagi satu yang cukup mengecewakan ialah, terkuburlah sudah harapan saya untuk menjadi Tiger Woods Malaya dan bermain golf di Royal SGC.

Apapun yang berlaku, saya tetap akan terus bermain guli seperti sediakala. Tetapi kali ini saya akan bermain guli dengan bersungguh-sungguh, cara membaur akan dipertingkatkan, serangan kepiting akan dipertajamkan lagi, begitu juga dengan gaya plising dan obel katan, barangkali perlu diperkemaskan sedikit gayanya. Guli baru yang berwarna warni dan cantik coraknya akan dibawa masuk menggantikan guli-guli lama, yang bocel pula akan di semadikan di dalam akuarium ikan.

Biarlah apa tanggapan umum terhadap orang yang bermain guli. Siapa tahu suatu hari nanti 'Main Guli' akan dimasukkan kedalam acara sukan Olimpik ataupun Komanwel ? Sukma pun ok . Sudah pastilah saya orang yang paling layak untuk mengikuti kontinjen ke Sukan tersebut.

Kerana hanya saya seorang saja yang bermain guli... di sini. Secara amatur merangkap profesional. Naif!

2 Comments:

  1. phyca antares said...
    kelebihan orang dijulang,
    kelebihan diri tak dipandang, diconteng arang, malah dibuang..



    tak ada keyakinan diri..
    huhhhu~~
    HARIMAU PAPAN said...
    MAIN GULI DAN MAIN GOLF UMPAMA MAKAN DI HOTEL DAN MAKAN DI WARUNG TEPI JALAN.. MAKAN DI WARUNG MURAH D HOTEL MAHAL.. PADAHAL KEDUA DUANYA HANYA UNTUK MENGISI PERUT YANG.. LAPAR DAN KENYANG. THINK!!

Post a Comment



Catatan Terbaru Catatan Lama Laman utama