Yus Design 2008 Allright Reserved

Ada Apa Dengan Putih ?

Selain Suci. (yang selalunya..)

Putih. Memutih. Keputihan.
Putih itu kosong yang kekosongan. Kekosongan yang perlu di isi dengan jawapan, catatan atau coretan, modal insan menurut ehsan peranan atau pesanan atau jawatan atau apa apa saja yang boleh mengisikan kekosongan itu sehingga ia penuh, sampai atau cukup sekadar berisi. Putih yang kosong di dalam ruang yang tiada ruangan, dalam bentuk yang tiada rekabentuk, tidak nyata, tidak wujud, tidak mutlak apalagi mutakhir.

Peniputih
Kekosongan yang memutih menampakkan putih itu bersih dan baru. Kebersihan dan kebaruan akan membuatkan kita sentiasa berhati hati, berjaga berjaga, berwaspada, dengan setiap gerak tubuh, laku atau langkah yang dikerjakan agar keputihan itu tidak terpalit dengan kekotoran mahupun kerosakkan akibat kesilapan yang bisa mengontrakan dan menenggelamkan naluri sifat putih itu, termasuklah putih yang tidak asli semulajadi seperti yang ditempel, yang dibedak batukan, atau yang dilosyenkan hanya dalam masa 7 hari.. Kebaruan sebegini dinamakan kejanggalan yang jengkel yang melahirkan peniputih. Putih yang takut menipu tetapi berani berbohong. Hati hati dengan putih. Berwaspadalah dengan putih! Awasi keputihan. Jangan terpedaya. Biar gigi putih, asal jangan putih mata.

Putih Tanpa Bicara
Melihat wajah putih hati terpikat. Memandangnya pula hati terpesona. Merenungnya mungkin boleh jatuh cinta pandang pertama. Biar putih yang buruk ataupun jelek, keduanya akan bermadu menjadi chantek. Berdepan dengan putih bersih mulus, fikiran tenang hingga sukar berbicara, contoh buku teks berlatar putih. Terjumpa yang berpakaian putih pula fikiran bergoncang bicara jadi senang sembarang, contoh hantu pocong atau pegawai kerajaan minta bayar hutang. Samalah bila menonton dan mendengar, filem atau lagu atau apapun tentang orang putih, kita tidak banyak bicara, layankan saja, sebab best walau memang best pun, hebat memang hebat pun, dan maju.. maju ?? Tetapi pengaruh putih memang cukup kuat, hingga kita menurut lalu menjadi pak turut... misalnya guna Bahasa Orang Putih itu orang bijak dan menggoda, sedangkan putih cepat kotor dengan noda bila tergoda.

Disekolah kita wajib memakai baju putih, kasut putih, tudung putih supaya kita merasa baru dan perasan suci bersih dan mungkin juga sebab kekosongan itu, perlu di isi dengan pembelajaran. Jangan melawan, jangan menentang walau tiada perlawanan atau penentangan. Putih itu disiplin. Jangan melanggar disiplin jika tidak mahu dikenakan hukuman atau tindakan yang menurut budi bicara guru displin. Siapa berani lawan Rumah Putih?

Putih Warna Asas
Warna juga mempunyai nilai rasa terhadap tanda. Jika merah berhenti, kuning sedia, hijau jalan, biru tua baris, biru muda pakat, pink jambu, coklat lazat, oren sunkist, kelabu asap, putih mati?? Boleh jadi.. kerna putih itu diam, senyap, shhh... dilarang melarang bising. Mungkin sebab itulah mengapa dinding hospital, bilik darjah, ofis, atau apapun yang bertemakan diam tanpa seru, berwarna putih. Bila kita hanyut dalam keramaian, dongaklah ke atas pandang ke langit. Kita pasti akan tunduk semula ke bumi. Tapi jika mendongak ke atas terpandang siling putih? Itu tandanya saya mahu lalai, mahu lari dari penat, serabut, kusut! Putih mengosongkan fikiran.

Kerana kekosongan dan kediaman ini mewujudkan kedamaian, menciptakan ketenangan yang mengalunkan kesenangan, tetapi melodinya bercitarasakan kesepian, ketandusan, kelalaian yang dekat dengan kebuntuan. Buntu ? Yah! Putih itu Buntu! Samada ia ditutup atau tertutup, hilang atau tiada, atau sudah kembali kepada-Nya.

Menyerah dan Berserahlah Untuk Menang.
Faham atau tidak, mengapa bayi yang baru lahir dikaitkan dengan kain putih dan pasti akan kembali semula bersama kain putih. Kapanpun, sampai kapanpun akan dikapankan. Bendera putih dikibar tanda menyerah kepada musuh dan telah berserah kepada-Nya. Semua diserahkan samada secara rela atau terpaksa namun tiada paksaan, kerana kosong, buntu, dan itu adalah asas dalam hitam putih kehidupan yang terang atau gelap. Percaya atau tidak? Terserahlah.. tapi jangan mudah mengakukan kekalahan apalagi mengkamikannya.

Photobucket

Putih Tanpa Hitam.
Putih tidak bernilai, tidak laku,tiada arah, kebuntuan yang bukan kesesatan, jika tidak ada hitam di atasnya. Kerana hitam atas putih itu adalah coretan dan garisan, yang menandakan bukti dan arahan serta garis sempadan. Putih atas putih tidak ada maknanya, begitu juga hitam atas hitam tidak akan timbul apa apa kontra mahupun persepsi. Hitam dan putih saling sayang menyayang, saling percaya, saling memerlukan, dalam apa jua keadaan, apa jua situasi, apa jua kehidupan kerana ia sudah sebati. Percaya atau tidak? Sekali lagi. Terserahlah... Tapi ingat! Kontrasepsi penting supaya tidak timbul penyesalan dalam kehidupan.

Putih itu suci bila berada di tempat suci.
Ada apa dengan putih ? Ada apa saja.. Segalanya ada kepada siapa siapa. Ini hanyalah luahan rasa putih dari saya yang rasa rasanya sudah merasa, berasa dan terasa perasan putih (perasantan = ??!). Cubalah rasakan untuk merasakan sendiri rasanya.

Apa kau rasa ... ??
Jangan bilang oren...

Kenapa lampu disko tak warna putih ??

Pendaftaran Perkataan Semantik:
1. Kebaruan : Kekampungan (cara berfikir)
2. Orang Putih : Barat / Mat Saleh / English.
3. Rumah Putih : White House.
4. Kontrasepsi : Apapun untuk mencegah kehamilan. (Pil atau Kondominium)
5. Perasantan : Perasan Bagus! Bwek!!
6. Semantik : Linguistik; Ilmu tentang kata dan kalimat yang mempunyai pelbagai erti dan makna lain samada makna ungkapan atau perbicaraan yang berkaitan dengan struktur bahasa. Semacam Semiotik dalam psikologi... Semiotik (??)

5 Comments:

  1. Sheila said...
    Sememangnya yus putih itu bersih. Walaupun tidak punya warna namun ia punyai rasa dan perasaan. Bagi aku putih itu satu keindahan, kebersihan dan ketenangan.
    Yus Design said...
    putih itu warna yg tidak punya warna ?? hahahak! awk telah ditipu dgn peniputih ..... hhahaahahak.... :)

    keindahan itulah yang buat kita DIAM!!!
    Tanpa Nama said...
    macam2 ada.. dgn putih..walaupun putih tidak selayaknya sebagai warna..eh apa kes!..emm
    teorikalnya pada roda warna, putih mahupun hitam itu tiada...alahaiii..
    bagaimana pun sy tetap mengata..warna itu putih dan hitam juga warna...huhuhu
    phyca antares said...
    kerana putih itu telah dieja dengan p.u.t.i.h., maka putihlah ia.. huhihu...
    Tanpa Nama said...
    Roda Warna Tak Sama Dengan Roda Kehidupan... Sebab itulah Roda Warna tak ada hitam putih... Melainkan Primer Minister, yang melahirkan Sekunderister dan beberapa sister2 lagik ....

    Tanpa Nama,
    Jgn mengata... tak baik mengata.. apalagi mengata orang... berdosa.. Kalau berzikir tak apa.. dapat pahala.. Berkata dan mengata tak sama walau serupa...

    Phyca Antares yg bertudung,
    kalau putih itu di eja tebalik?? h.i.t.u.p, maka hitup lah dia untuk hidup...

    HItam tuTUP Putih Baru Hidup...

Post a Comment



Catatan Terbaru Catatan Lama Laman utama