Yus Design 2008 Allright Reserved

Saya Kedekut Ilmu ? Ciss.!!

Selain ilmu fardhu ain, mencari, mempelajari, dan menguasai ilmu fardhu kifayah itu wajib bagi manusia. Berbagi-bagi dan berkongsi-kongsi ilmu itu adalah sifat orang yang bijaksana sekali. Mempelajari ilmu orang lain buat pengetahuan itu tidak salah malah dialu-alukan lagi. Namun, adalah menjadi suatu kesalahan jika baru belajar pada tahap satu, sudah memandai mengajar orang yang lain pula. Sebab itulah barangkali ada orang yang pergi belajar itu menjadi kurang ajar.

Meninggikan martabat ilmu itu adalah suatu perbuatan yang sangat tersanjung lagi disanjung. Menghargai dan menilai ilmu orang lain dengan kesantunan dan rasa hormat itu adalah amalan yang mulia sekali. Menjaga dan memelihara ilmu itu daripada diperkotak-katikkan, disalahtafsirkan atau dirosakkan, merupakan tanggungjawab yang sangat wajib dipikul oleh orang-orang yang berilmu dan beriman. Orang yang cuba memusnahkan ilmu itu, wajiblah sangat ia di'pecat' menjadi orang atau manusia, menjadi lembu barangkali sesuai.

Ilmu itu penting bagi manusia kerana ilmulah yang membezakan kita dengan pokok, selipar, kereta ataupun lembu yang seperti disebutkan tadi. Tanpa ilmu, jiwa jadi kelam, hati jadi hitam maka gelaplah dunia, kerana: dengan meminjam seperti apa yang tertera di logo sekolah rendah saya, Ilmu Pelita Hidup. Begitulah rupanya. (maaf, jika saya silap faham tolong perbetulkan). 

Light up your life Pictures, Images and Photos

Betulkah kalau "Light up you life" di Bahasa Melayukan jadi : Ilmu Pelita Hidup?

Saya Kedekut Ilmu ? Ciss.!! Berani kamu berkata begitu kepada Saya! Saya bukan kedekut! Saya cuma 'takut' sahaja...

Mengapa saya takut ?? Ciss Bedebah !! Saya bukan rahakus macam awak! Saya bukan tahamak macam you!.. Menyanjung materi lebih tinggi tingkatnya dari 'ilmu' yang sebenarnya 'lubuk' datangnya materi itu. Pikir pendek : Ya?! Pikir panjang : Ya! Ampun... Tak Paham : Pikirlah Sendiri Joe!!

0 Comments:

Post a Comment



Catatan Terbaru Catatan Lama Laman utama