Yus Design 2008 Allright Reserved

Semiotik Semangkit

Dari Lidah.
Siapa makan cili dia terasa pedas, siapa kepedasan pasti dia terlalu banyak makan cili. Tapi ada cili yang tidak pedas. Cili api atau cili padi ? Yang pastinya belacan bukan cili, itu sambal yang berlada. .Siapa makan coklat dia terasa kelat, tapi masih lazat.. Siapa makan belimbing besi dia terasa ngilu bukan kuat atau gagah, itu adalah rasa orang yang merasa dari lidah turun ke hati dan diproses secara biologi yang semulajadi berlaku di otak untuk diaspirasikan ke segenap adrenalin tubuh agar dapat menikmati bersama rasa itu. Jika rasa manis yang di cita, rasa manis juga yang datang itu mungkin citarasa yang tepat buat mereka yang suka digulakan dengan kemanisan. Tapi jika hanya pucuk yang dicita tapi ulam pula yang mendatang ? Itu mungkin cita cita kebanyakan orang .. orang yang mengantuk disorongkan bantal..

Dari Telinga.
Mendengar lagu rock yang rancak, terasa ingin memberontak, mendengar lagu slow sentimental suasana fade-in menjadi sayu yang bisa juga fade-out melayukan, mendengar lagu jiwang teringat akan chenta, berkasih dan bersayang, mendengar lagu dangdut pula kepala secara auto terhangguk, bahu terhenjut, semi-auto pula dahi berkerut bila mendengar ceramah agama kerana baru merasa sedar diri ini kerdil lalu insaf sebentar, itu barangkali feel yang datang dari telinga lalu turun ke hati membentuk chemistry diantaranya untuk dihantar ke otak bagi menggerak emosi agar dapat menciptakan ruang dan suasana, yang romantis mahupun yang sadis tanpa sedikitpun dipengaruhi rasa prejudis.. apalagi sinis.

Dari Hidung.
Begitu juga bila menghidu atau tercium bau yang yang disulami dengan aroma yang penuh keharuman dan kewangian dari Eau de Toilette atau Eau de Parfum. Feel dan intensiti bersatu dengan aromanya untuk menjanjikan sesuatu yang menyenangkan yang mengghairahkan.
Bila menghidu bau durian pula pasti terasa busuk yang tidak busuk seperti busuknya benda yang busuk.

Mengapa malang yang sememangnya tidak berbau sering dipertikaikan baunya? Kerana malang bukan identiti atau entiti tetapi kuantiti bebanan bagi mengidentifikasikan istilah nasib buruk seseorang. Tiada malang yang untung, tiada malang yang menggembirakan.. melainkan kerugian kedukaan kecelakaan malah kesialan.. semuanyapun kemalangan.

Dari Mata.
Dari mata turun ke hati, tandanya sang arjuna sudah mula jatuh cinta, samada cinta pandang pertama ataupun pandang ketujuh, tiada siapa yang tahu, yang pasti ia mempunyai hubungan yang rapat dengan perkataan Cinta itu sendiri, sedangkan cinta itu bukan untuk diri sendiri.

Jika dari mata tidak turun ke hati, tetapi terus naik ke kotak fikiran, ianya akan disifatkan sebagai pengamatan. Pengamatan atau penglihatan bukan pemerhatian yang tidak pernah diperhatikan sedalamnya sebelum ditafsirkan selalunya mengakibatkan seseorang itu di beri amaran untuk berhati - hati . Kerana jika tanpa pengamatan apalagi pemerhatian yang teliti dan langsung saja terluahkan secara langsung melalui peti suara atau kelakuan, perkara itu akan disifatkan sebagai mengumpat atau mengutuk mungkin juga satu penghinaan dalam kategori penjaga terbaik tepi kain orang.


Dari Hati
Perkara di atas merupakan suatu perkara semulajadi berlaku pada manusia normal. Saya tidak tahu apa nama, apa teori, apa kajian yang berkaitan tentang perkara yang disebutkan di atas. Kerana saya memang tidak tahu. Yang tertulis hanyalah perasaan yang merasa dari hati lalu diterjemahkan ke dalam bentuk teks dan visual mengikut kesukaan hati saya. Oleh itu, cukuplah ia sekadar sebuah penulisan kurang normal, atau apapun yang boleh disatu hatikan dengan susunan teks yang tak dibukukan ini.

Tapi normal itu boring ?
Mungkin....

Perompak

1 Comment:

  1. luth said...
    mmg kusut klu di baca..adeh bagus suka gumbira....kau mmg anak seni yang kusut... c dom ada jumpa ko kah ari tue?dia mau buat kad kawin..mau kawin suda tue anak..12.12.2009 nie rock the world..

Post a Comment



Catatan Terbaru Catatan Lama Laman utama