Yus Design 2008 Allright Reserved

Budaya Desain ?

Rekacipta atau rekabentuk kini telah di istilahkan sebagai desain, yang di melayukan daripada bahasa orang putihnya; design. Orang yang melakukan atau membuat perkara ini sebagai kerjaya ataupun hobi, samada secara amatur atau profesional, part-time atau full-time, freelance mahupun syok sendiri akan digelar sebagai Pereka atau Designer, tanpa perlu pengiktirafan sesiapa mahupun pengiktirafan daripada badan berkanun mahupun badan kebajikan. Samada title itu disukai ataupun tidak, ianya tetap akan wujud, tapi sampai mana ia akan melekat, terpulang kepada empunya diri.

Soalan :"Siapa yang desain gambar nie?" Jawapan :"Si Arif yang desain."

Secara langsung si Arif menjadi seorang 'Designer' kerana perbuatannya itu walau tanpa disedari.. Tetapi jika tersedar atau menyedarinya maka, diletakkanlah pada hujung pangkal namanya desain sebagai 'tanda' dia seorang designer yakni seorang pereka walau sekadar sekeping gambar, seperti Arif Design, atau barangkali Ren Design, Joe Design, Cuya Design, Guguk Design, Sepul Design, mahupun Ana Design yang cenderung kepada rekabentuk grafik berkomputer (Graphic Design) adanya..

5, 6 tahun dahulu orang hanya akan menggunakan istilah 'tukang buat' atau 'tukang cipta' bagi mengistilahkan pelaku, pembuat tersebut...contoh dalam bidang pengiklanan orang yang membuat kain rentang dengan berus dan pelaka akan dipanggil tukang buat, atau tukang lukis tetapi bukan desainer sedangkan cara, kaedah dan fungsinya sama juga dengan desainer masa kini.

Mereka sudah maju..

Nama Saya Yus Design.

0 Comments:

Post a Comment



Catatan Terbaru Catatan Lama Laman utama