Yus Design 2008 Allright Reserved

Mereka Merdeka

Teka Di Mana ??

Merdeka itu bebas dalam sebuah ruangan nyata di dalam kurungan yang tidak nyata bentuknya. Ternyata kebebasan tidak bererti kita sudah merdeka. Hari Kemerdekaan pula bukanlah hari untuk kita merasa bebas. Bebas dalam erti kata Kedaulatan dan Perlembagaan. Bukan Merdeka Atau Mati !!


31 Ogos 1957 : Malaya merdeka dari penjajahan. Menjadi sebuah negara yang merdeka. Kebebasan yang wujud dalam ruangan yang bernama Negara - dalam kurungan ( Kebangsaan ). Negara merdeka yang dipimpin dan diterajui oleh warga negaranya sendiri. Negara yang warganya punya rukun sendiri. Laungan serta jeritan merdeka kerana kerana tidak bernaung di bawah Union Jack. - dalam kurungan lagi (tanpa pertumpahan darah ). Dirayakan atas dasar nasionalisme: cintakan bangsa, dan negara. Diraihkan atas nama patriotisme. Dihayati dengan perbarisan dan hiburan. Maaf silap ! Seni Hiburan ...

Apa benda yang merdeka ? Jilat bontot depa .. Bende yang merdeka ?!

Merdeka : bebas setelah lepas dari kurungan dan kongkongan dalam segala macam jenis bentuk peraturan dan jajahan fizikal dan mental yang berfungsi untuk meresapi, mengawal dan menghalang pemikiran, pegangan, prinsip, serta perilaku yang telah dimeterai melalui deklarasi, perjanjian, persefahaman mahupun secara paksaan (jajahan/taklukan).

Merdeka dari jajahan Inggeris, merdeka dari kongkongan ibubapa, merdeka dari hamba yang tidak abdi : hamba hutang, hamba cinta, hamba seks, hamba towkay , hamba buku, hamba polis (banduan) serta hamba segala hambanya duniawi.

Merdeka ! Merdeka ! Merdeka .. Nilai kemerdekaan lebih terasa bila tiba Hari Raya setelah berjuang menahan lapar dan dahaga di bulan Ramadhan.



- Hamba Yang Patriotik & Hamba Yang Maha Esa -

6 Comments:

  1. Adry said...
    Salam Merdeka Yus!!!
    Yus Design said...
    Yah ! Adry Sabry Merdeka !!
    Sofia said...
    weh kau ada di KL? waduh~~
    Yus Design said...
    HUh ! Baru tadi aku pulang ~
    luth said...
    terimalah kasilah EN.yuS ada juak muka ku di blogmu yg semat...
    aku ada blog tp jagi GOBlog agagagaga
    ndak tau apa mau di blog..
    blog belacan pandai lah
    Yus Design said...
    Kasihlah diterimalah seadanya En. pilot yang mukaknya semat dari blognya yg goblog gitu lho...
    Nanti aku ltk lagik mukakmu bnyk2.. tenang sak ko sana .

Post a Comment



Catatan Terbaru Catatan Lama Laman utama